Sint-Paulus kerk Antwerpen, barokke pracht digitaal gebracht

Twee belangrijke data uit de geschiedenis van de Sint-Pauluskerk in Antwerpen? Ontstaan in 1243 als een dominicanenklooster. In 2021 uitwerken van een visual branding, website en digitale marketing. Een kerkgemeenschap met de blik vooruit!

Marketing automationVisual brandingWordpress

Hart van het Schipperskwartier in Antwerpen

De Sint-Pauluskerk in Antwerpen is een laatgotische parel in het hart van het Schipperskwartier. De rijke geschiedenis van het oorspronkelijke Dominicanen klooster is boeiend. Vandaag is de Sint-Pauluskerk een plek waar zowel cultuur, parochiaal werk, toerisme en liturgie beleefd wordt. Maar vandaag is Sint-Paulus ook online actief en kijkt het vol vertrouwen naar de toekomst.

Stap 1. Visual branding met nieuw logo

In samenwerking met onze collega’s van WeMake werken we een dynamische huisstijl met bijhorende huisstijlgids uit. Een boeiende challenge om een historisch instituut in een moderne invalshoek naar het diverse doelpubliek te brengen.

 

Het lijnenspel van het nieuwe stervormige logo omvat het intra muros en extra muros karakter van Sint-Paulus. De combinatie van een klassiek en modern lettertype versterken het verhaal van verleden en heden. Het serene kleurgebruik ondersteunt de typografie. De huisstijlgids wordt vervolledigd met simulaties voor bewegwijzering in de kerk, drukwerk, illustraties en een voorstel voor het Paullus magazine.

Stap 2. Aan de slag met content in WordPress CMS

De Sint-Pauluskerk wil met haar website informeren en een brede en diverse doelgroep aanspreken. We bouwen een tweetalige WordPress website met een intuïtieve informatiearchitectuur en een eenvoudige backoffice. Noodzakelijke programmatuur wordt geconfigureerd en gekoppeld. Na de opleiding beheer website gaat Sint-Paulus zelf aan de slag, mét resultaat.

 

De redactie van Sint-Paulus beheert vandaag volledig autonoom de content en digital marketing van Sint-Paulus. Pagina’s beheren, content schrijven, magazine’s uitbrengen, evenementen plannen en inschrijvingen beheren. Social media kanalen onderhouden, gebruikersdata verzamelen, doelpubliek segmenteren en gericht communiceren via nieuwsbrieven.

 

Dit project illustreert onze filosofie: functionele en content heavy platformen op een doordachte manier opbouwen en zorgen dat klanten zélf aan de slag kunnen!

User experience

Stroomlijnen en structureren van content

Sint-Paulus verhaalt over haar rijke geschiedenis en kunstschatten. Sint-Paulus informeert over culturele evenementen, liturgie en parochiale werken. Trouwe parochianen, actieve cultuurliefhebbers en toeristen worden samengebracht.

 

We werken een intuïtieve structuur uit gebaseerd op vijf hoofdthema’s waarmee het doelpubliek zich kan vereenzelvigen. Elk thema wordt volgens een piramidale structuur uitgewerkt. Zo wordt de bezoeker intuïtief meegenomen in het verhaal van Sint-Paulus.

 

We houden de website laagdrempelig zodat jong en oud haar weg kan vinden in en naar de Sint-Pauluskerk.

Content management system

Dynamisch content prediken

Sint-Paulus informeert z’n volgers via een dynamische newsfeed die gepusht wordt naar social media kanalen en nieuwsbrieven. Wie meer wil lezen kan abonneren op Paullus, een tweewekelijks magazine dat door de eigen redactie wordt verzorgd.

 

Naast de zondagsmis organiseert Sint-Paulus culturele evenementen, rondleidingen en lezingen. Via de kalender heeft de bezoeker een duidelijk overzicht en wordt online inschrijven mogelijk.

De Sint-Paulusvrienden

Afgeschermde zone voor leden

De Sint-Paulusgemeenschap kan beroep door op een brede groep vrijwilligers, de Sint-Paulusvrienden. Voor hen wordt een afgeschermde zone ontwikkeld waarin onderling gecommuniceerd wordt en de centrale agenda beheerd wordt.

Stap 3. Gebruikerdata segmenteren en marketing automation

Onze collega’s van Avalanche maximaliseren het verzamelen van gebruikersdata doorheen de WordPress website. Bezoekers die registreren op de nieuwsbrief, abonneren op het digitale Paullus magazine, inschrijven op evenementen of via streaming een concert volgen worden verzameld in het marketing platform.

Waardevolle interactie met doelpubliek

Digitale push communicatie

Elke gebruiker wordt gesegmenteerd en kan er zo zeker van zijn dat hij of zij -automatisch- de juiste gerichte communicatie ontvangt. Sint-Paulus beschikt over objectief meetmateriaal en leert z’n digitale publiek kennen. Op die manier ontstaat er een waardevolle interactie tussen Sint-Paulus en z’n volgers. En neem het van ons aan, dat is géén parabel!

Terug naar overzicht

Jouw project is onze challenge!

Is jouw website aan vervanging toe of heb je plannen voor een nieuwe website? Wil je kennis maken of ons uitdagen voor een brainstormsessie? Aarzel niet en neem contact op met het eFlavours team!

Contacteer ons