In het Heilig Hart ziekenhuis in Lier worden er per jaar zo’n 68.000 patiënten verzorgd met medische expertise in een uitgebreid zorgaanbod. De nieuwe WordPress website voor Heilig Hart Ziekenhuis in Lier vult de informatiebehoefte van patiënten, bezoekers en professionals op een intuïtieve manier in.

klant: Heilig Hart Ziekenhuis vzw
datum: april 2020
website: www.heilighartlier.be

Een hart voor zorg…

In het Heilig Hart ziekenhuis in Lier gaan medewerkers aan de slag onder het motto “Een hart voor zorg”. Jaarlijks verzorgen en begeleiden zij zo’n 68.000 patiënten bij een spoedopname, een dag- of meerdaags verblijf in het ziekenhuis. Het Heilig Hart ziekenhuis beschikt over de expertise en medische apparatuur om de meeste aandoeningen te behandelen. Door samen te werken in verschillende netwerken wordt de kwaliteit en continuïteit van de zorg gegarandeerd.

WordPress website voor Heilig Hart ziekenhuis

De website van het Heilig Hart ziekenhuis wordt vanuit de basis volledig heropgebouwd. Het resultaat moet een gebruiksvriendelijke, visuele en informatieve website worden die zowel patiënt, bezoeker en professional snel en efficiënt kan voeden met de juiste content. Tevens moet de website een krachtige communicatie- en marketingtool zijn.

We bekijken, wikken en wegen een uitgebreid aantal website van andere ziekenhuizen. We selecteren fictieve persona’s om de informatiebehoefte van de doelgroep in kaart te brengen. De site-architectuur van de voorgaande website wordt in een boomstructuur gevisualiseerd en kritisch bekeken. Er wordt besloten om met vier hoofdblokken te werken, namelijk patiënt, bezoeker en professional. Het zorgaanbod wordt het vierde blok in de filosofie dat het zorgaanbod de gemeenschappelijke rode draad vormt van de informatiebehoefte van de drie doelgroepen. De nieuwe sitestructuur wordt uiteindelijk weergegeven in een uitgebreide klikbare mockup die de guideline zal worden voor de volgende stappen van het bouwen van de website.

In de grafische fase wordt op basis van het logo een kleurenpallet uitgewerkt van vier steunkleuren die worden toegekend aan het zorgaanbod en de drie doelgroepen. Elke pagina template wordt vormgegeven voor zowel desktop als mobiele viewports.

Het zorgaanbod wordt opgebouwd volgens een terugkerend patroon: binnen een bepaalde specialisatie kan een arts verschillende onderzoeken uitvoeren en wordt een patiënt op een verpleegafdeling opgevolgd. Deze inhoudstypes worden dynamisch met elkaar verbonden en uiteindelijk samengebracht in vatbare en duidelijke thema’s zoals bijvoorbeeld “hoofd” of “buik”. Dergelijke opbouw geeft ook alleen maar voordelen voor het vlot en gestructureerd onderhouden van de website door de eigen communicatiedienst binnen het ziekenhuis.

Voor elke doelgroep wordt er een specifieke landingspagina voorzien die de meest gezochte informatie weergeeft in visuele tegels. De kleurschema’s per doelgroep komen opnieuw terug. Voor de kinderafdeling worden de pagina’s opgesmukt met grafische figuren.

HR en “Werken in het Heilig Hart” vormt een belangrijk onderdeel binnen de website. Openstaande vacatures worden via een koppeling opgehaald uit een extern platform. Ben je een jobstudent of vrijwilliger? Of zoek je een stageplaats? Je vindt alle informatie ongetwijfeld snel terug. Wie nog vragen heeft kan surfen naar de veel gestelde vragen pagina.

Het nieuwsoverzicht bestaat uit individuele nieuwsberichten die gekoppeld kunnen worden aan een specialisatie, arts of onderzoek. Patiënten en professionals kunnen deelnemen en aan informatieavonden, lezingen of activiteiten die verzameld worden bij de evenementen en zich hier ook online voor inschrijven.

Niet onbelangrijk is om te vermelden dat de website van het Heilig Hart ziekenhuis in Lier voldoet aan de aanbevelingen binnen de handleiding screening patiëntgerichtheid ziekenhuiswebsites van het Vlaams Patiëntenplatform.

Wil je graag meer informatie rond dit uitgebreide project, neem dan zeker contact op met eFlavours en we bekijken samen wat wij voor jou kunnen betekenen.