Google Analytics wordt door privacy-toezichthouders op de vingers getikt. Europa kijkt kritisch naar de manier waarop Google omspringt met onze privacy. Op 1 juli 2023 zal Google alle bestaande accounts migreren naar GA4. Hoog tijd om voor een veilig alternatief te kiezen. Bescherm data van jouw websitebezoekers en zorg dat je in regel bent. Onze digitale experten adviseren jou graag!
Sinds 2018 zijn we als bedrijven en individuen zeer bewust geworden van GDPR en de veiligheid van onze persoonsgegevens. Cookiebanners en een goed cookiebeheer zijn al even de standaard geworden, maar vandaag leggen we ook de lat hoger wat betreft gebruikersgegevens en met wie we deze informatie delen.
De meeste websites hebben Google Analytics geïnstalleerd om bezoekersdata en -trends te meten. Er valt oneindig veel te vertellen over Google Analytics maar we willen jou de essentie toelichten.
Eén. De transitie van Google Analytics Universal naar Google Analytics 4 loopt al enige tijd. Op 1 juli 2023 zal Universal ophouden te bestaan en zullen alle bestaande accounts door Google automatisch worden omgezet naar GA4. Het verschil tussen beiden? Meten van sessies en paginaweergaven versus meten van een serie van events waarbij elk event via parameters meer informatie doorgeeft.
Twee. Wie de actualiteit volgt, weet dat Google (Analytics) onder vuur ligt binnen Europa omwille van onze gegevensprivacy. Veel Europese landen zijn niet akkoord met de manier waarop Google omspringt met onze privacy en dreigen sterk op te treden.
Tijd voor actie! Net daarom wordt er meer gekeken naar analytische oplossingen waarbij jij als bedrijf volledige controle hebt over je eigen data en zeer bewust bent waar deze informatie staat en wordt toegepast. Op die manier zijn klantengegevens veilig en ben je in regel met de Europese normen.
Onze digitale experten hebben in deze optiek een analyse gemaakt van de beste analytische oplossingen die wij eenvoudig voor jou opzetten en configureren zodat je beschikt over de beste inzichten omtrent websitebezoek in de meest veilige setup. We stellen jou graag Matomo en Plausible voor!
Eenvoudig en overzichtelijk
Voor wie eenvoud en overzichtelijkheid op één duidelijk dashboard verkiest, bieden wij Plausible aan, door ons gehost in het modernste datacenter in België.
Ontdek de voordelen van PlausibleGeavanceerde inzichten
Voor wie geavanceerde inzichten en het definiëren van gaparametriseerde goals een prioriteit is, stellen wij Matomo voor, eveneens gehost in hetzelfde moderne datacenter in België.
Ontdek de voordelen van MatomoEenvoudig en overzichtelijk
Plausible gebruikt geen cookies en verzamelt enkel persoonlijke gegevens die gedurende 24 uur geanonimiseerd zijn. Hierdoor wordt het verzamelen van bezoekersdata nauwkeuriger mét respect voor onze privacy.
Het is mogelijk om gegevens uit een bestaande Google Analytics te migreren naar een nieuwe Plausible setup. Zo verlies je geen historische bezoekersgegevens bij een overstap naar Plausible.
Door gebruik te maken van één centraal dashboard waarop de belangrijkste statistieken worden weergegeven is de gebruikservaring eenvoudig en toegankelijk.
Het meten van bezoekersdata met Plausible gebeurt zonder het verzamelen van persoonlijke gegevens of persoonlijk identificeerbare informatie (PII). Volledig anoniem inzichten verwerven in je gebruikersstatistieken zonder cookies te gebruiken en met respect voor de privacy van de bezoekers van de website.
Plausible Analytics helpt e-commerce bedrijven, startups, KMO’s en publieke diensten waardevolle bezoekersgegevens duidelijk te visualiseren om betere beslissingen te nemen.
Op een moderne en heldere manier worden alle belangrijke metrics van jouw website gevisualiseerd op één overzichtelijk dashboard. Je beschikt over alle inzichten die jij en jouw marketing team nodig hebben om belangrijke strategische beslissingen te nemen omtrent digitalisering. Vergeet opleidingen om complexe nieuwe werkwijzen toe te lichten met een Google adviseur. Plausible is eenvoudig zoals het altijd zou moeten zijn.
Heb je meerdere gebruikers nodig tot jouw analytics voor opvolging en evaluatie? Met Plausible en zijn rollenbeheer kan je eenvoudig toegang verschaffen aan wie dat nodig heeft. Dat kunnen interne medewerkers of externe adviseurs zijn met uiteraard specifieke gebruikersrechten.
Plausible slaagt er in om het script dat geïnstalleerd wordt op jouw website te verkleinen tot slechts één kilobyte. Om een idee te geven: Plausible is 17 keer kleiner dan Google Analytics en maar liefst 45 keer kleiner dan Google Tag Manager met Google Analytics gekoppeld!
Plausible is open-source software. Hierdoor is dit een kostenefficiënte oplossing, veilig en steeds actueel door de grote community aan ontwikkelaars. Wij ontzorgen je door de volledige installatie en hosting te verzorgen.
Geavanceerde inzichten
Matomo bevat alle basis rapportages die je ook in Google Analytics kan terugvinden zoals gebruikersdata, gedrag, acties en conversie.
Wat denk je van A/B testen laten lopen, sessie recordings en heatmaps opzetten terwijl alle data steeds op je eigen server opgeslagen wordt mét volledige controle?
In Matomo meet je standaard inbegrepen downloads en videoweergaves. Matomo heeft ook een dashboard dat je volledig kan personaliseren.
De user interface is gelijkaardig met Google Analytics. Het dashboard kan volledig gepersonaliseerd worden en bevat alle data en informatie die je nodig hebt.
Matomo biedt onbeperkte opslag van alle historische data voor een onbeperkt aantal websites, subsites en webshops. Dit geeft je één toegangsportaal waarin alle inzichten gecentraliseerd worden.
Ontdek op welke velden bezoekers afhaken tijdens het invullen van webformulieren in jouw website. Dit inzicht is bijzonder doeltreffend in het optimaliseren van call-to-action formulieren, bestelformulieren en natuurlijk offerte aanvraagformulieren.
Matomo geeft een helder overzicht van de meest gebruikte en gezochte zoekwoorden op uw website. Deze objectieve resultaten helpen jou om SEO optimalisaties voor te bereiden, te implementeren en vervolgens te evalueren.
Net zoals in Google Analytics, vind je ook in Matomo heel duidelijke schema’s die inzicht verschaffen in het gedrag van bezoekers op uw website: welke pagina’s bezoekt men in welke volgorde, waar haakt men af, … We zoeken terugkerende patronen en verbeteren waar nodig in functie van optimale user experience.
Heatmaps laten jou visueel zien waar jouw bezoekers proberen te klikken, de muis bewegen en hoe ver ze naar beneden scrollen op elke pagina. Ziet een bezoeker belangrijke informatie of call-to-action (te) vaak over het hoofd?
Verwerf meer inzichten in het gebruik van video en afbeeldingen op jouw website door de bezoekers. Welke video’s en afbeeldingen worden bekeken. En vooral, hoe lang blijft jouw bezoeker kijken?
Investeer in de juiste zoekwoorden en zet krachtige campagnes op dankzij de inzichten die je opdoet in Matomo.
Met Matomo meerdere websites simultaan meten. Maak gecumuleerde overzichten van data uit verschillende websites om nog meer interessante inzichten te bekomen.
Overstappen naar Matomo of Plausible
Wij zorgen dat al jouw bestaande data uit Google Analytics gemigreerd wordt naar het platform van uw keuze, Plausible of Matomo. We configureren de connectie met jouw website of webshop en stellen (specifieke) meetbare doelen in.
Om echt alles uit uw analytics juist te interpreteren bieden we een opleiding aan. Op adviesbasis begeleiden we je verder met het inzichtelijk maken van jouw analytische bezoekersgegevens.
Ik heb concrete interesse